måndag 30 juli 2012

Thea och Alice i lek

Vilken syn i morse. Helt underbart.
En sån gång ska man ha filmkameran i högsta hugg. 
Men jag ville inte springa och hämta den,
jag kunde ha missat något.
Ställer min i dörröppningen till lekrummet och kikar in.
Thea klättrar i ribbstolen och Alice är placerad på soffan men en 
låda och sina ABC-klossar.
Thea ropar; klättra med mig!
Inget svar.
Hon ropar igen; Klättra med mig!
Nää; svarar då Alice. Fullt koncentrerad på att sätta klossarna ordentligt i lådan.
Men Alice vill du klättra med mig?
Nää tack; säger hon då.
Thea klättrar ner och ställer sig bredvid soffan. Kikar och går sedan därifrån.
Hon ställer sig vid bordet en bit ifrån och mumlar för sig själv. 
Går sedan tillbaka till Alice och Frågar glatt;
Får jag titta på?
Jaa; säger Alice vänligt.
Sorterar du? frågar Thea
Nä inte just nu. Säger hon och tar en ny kloss från soffan.
Där hon först hällt ut alla, för att sedan sätta dem rätt i lådan.
Thea sträcker fram handen och ska plocka upp klossar ur lådan.
Nä Thea du får inte hjälpa till; säger Alice snällt och styr bort Theas hand.
Här, glöm inte den här; säger Thea och Sträcker fram en kloss.
Tack Thea.
Inte den här och den här häller.
Och drar fram alla klossar som hamnat under lådan.
När hon dragit fram alla så går hon sin väg och leker med sitt igen.

Fick den känslan av att Alice var mycket äldre än Thea i den situationen.
Det var otroligt kul att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar