fredag 1 juni 2012

Att vara snäll

Tjejerna säger mycket dumma just nu. Att andra är dumma. Det låter ju inge trevligt tycker jag. Varför springa runt och skrika dumma till varandra då vi kan säga snälla saker istället.
Så vi samlar oss i soffan och jag säger;
Det låter ju trevligare att säga snälla saker till varandra. Säga saker som gör en glad. Vi börjar med att säga någonting bra om Alice, något som gör henne glad.
Det blev helt tyst.
Men , jag började. Alice är ofta glad, hon är en bra kompis, snäll. 
Hon är som en sol; säger Jenny då.
Ja, de var snällt sagt.
Vi fortsätter med Thea.
Vad kan Thea bli glad av att höra?
Hon är som men sol: Säger Jenny igen.
Ja är hon också de?:säger jag.
Bra kompis. säger Alice.
De kommer inte på egna ord utan använder allt jag sagt om Alice.
 Men  Thea är omtänksam och tänker på andra, sen är hon bra på att springa. Säger jag
Som jag är säger Alice.
Ja fast nu pratar vi om Thea.
Men Thea springer bra när jag springer bakom. Som jag springer: Säger hon då.
Okey.
Jenny då? Vad kan vi säga om henne?
De säger samma saker som vi sagt om Alice och Thea.
.Men, vi är ju en egen person och kan vara bra eller bli glad av att höra olika saker säger jag. 
Då blir det tyst igen.
Jenny är mysig säger jag då

De var lite svårt så vi gör på att annat sätt.
Vad gör MIG glad?
Jag blir glad då jag får många kramar; säger jag
Då kommer Jenny och ställer sig vid mig och ger mig en kram Thea lika så.
Ååå, nu blir jag glad, säger jag.
Hoppa på stubbar säger Alice då, och visat glatt i soffan hur man gör.
Kramar, men bara en; säger Thea då.
Jenny är tyst ett tag. Jag frågar om hon blir glad så hon hoppar studsmatta?
Ja, det blev hon.
Då kan du säga att du blir glad när du hoppas studsmatta.

Ja det är inte så lätt de där. Men vi få öva några fler gånger.
Kul att lyssna var det i alla fall. De tycket nog tjejerna med, för de var väldigt inne i dag som sades.

1 kommentar:

  1. Eller hur, tiden går verkligen snabbt när man har barn.

    SvaraRadera