fredag 1 juni 2012

Masken

Söndag städ och krattdag hemma. Vi var ute nästan hela dagen. Går ut där vid 10 och fixar lite. Sätter upp hängrännor och krattar. Så gott jag kan ialla fall, för blött är det ute. Kan inte ens gå i jordgubbslandet då det bara är gägga där. Gräsmattan är det så mycke vatten på så gräset ha inte börjat växa som det ska. Bara lera där. Men jag tar upp lite grus som hamnat fel under vintern.
Alice Thea och Jenny leker snällt. Helt plötsligt så ropar Jenny där hon står mitt ute på åkern. Titta mamma en mask. Jag tänker " en mask som hon ser med blotta ögat krypa på backen utan att böja sig ner? Är det en orm? " Jag börja på ropa, okey, backa försiktigt. Lugnt och fint. Är det en mask??
Ja, säger Thea.
Kommer dit och, ja det är en mask. Men gräns till orm varning. Den va inte liten där den kröp. Så vi ska visa pappa. Vi tar den på en spade och går iväg. han som står uppe på ställningen ser endå därifrån att det ligger en mask på vår spade. Vi lägger den i en hink med gräs och jord. Då Alice hemskt gärna vill spara den.

Sedan tar vi våra kottar som de plockat hos sin dagmamma och går med den till skogen för att släppa ut dem. Det rann en hel del vatten upp mot berget så vi hittar ett, som barnen säger "vattenfall" vi skickade ner den i. jag ville tömma fort och kastade många åt gången. Då vänder sig Jenny om och säger; En i taget mamma.
När allt kottar är ute så börjar vi på dämma i fallet. det var kul att skicka pinnar och annat i vattnet och följa längs men kanten. Tjejerna ville nästan inte gå hem. På väg tillbaka så insesterade Jenny på att ta med sig nägra pinnar hem. De gå väl bra, finns endå så gott om dem på gården endå. :)

Eftermiddagen så åkte vi och kikade på fotboll på Rödånäs. Men tjejerna tyckte att det var roligare att bada i pölen. Blöta blev det. Men tur det finns kläder. :)
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar