torsdag 14 april 2011

Barnens tal

Nu pratas det här hemma mer och mer.

Just nu så leker Alice och sjunger "i ett hus". Gulligt låter de. Thea och Jenny sover, somnade i bilen på väg hem från farmor och farfar.


Men till deras tal. De ha blivit så duktiga, orden kommer mer och mer. Och så även deras tankar och kommenterar allt i deras omgivning.

Thea är den som är svårast att förstå. Men då är hon rätt högljud just nu, skriker och trallar. Men då inget vettigt. De pratar i sömnen nu, mycke som bearbetas på natten. I går natt skrek Alice; Jag vill sitta fram. Ja, det börjas i tid sånt där. De bråkar nästan varje gång vi ska sätta dem i bilen. Alla vill sitta fram.


Thea säger att hon vill sitta fram, men hon menar i mitten. Ingen vill sitta längst bak. Och de kan jag förstå, de lever om rätt bra där bak. Som när vi åkte från Bjurholm, Thea fick då sitta längst bak. Hon skrek nästan hela vägen till Vännäs. Men vi försöker inte ha bestämda platser i bilen, för det är inge kul att sitta längst bak. Men då sen när vi ha stannat och ska kliva ur så vill de inte de. Då passar det att sitta kvar. Men nu funderar vi starkt på att sälja iväg bilen vi har och fixa den andra så vi kan sälja den med. Och då köpa oss en nyare bil som drar mindre Vi blir ju ruinerad av denna bil. Tillbaka nu, jag kommer lätt in på annat jag.


Alice igår Vi var ute och gick runt huset. Där bak står skotrarna. Älsklingen hade flyttat min skoter, pallat upp den för sommaren. När vi gick där sa Alice; Mamma, var är Alice skoter. Jag titta på henne och säger; men du har ju ingen skoter. Alice; Näää. Sen ler hon brett. Pekar på Erikas skoter och säger typ 4 gånger där är Erikas skoter. Ja, säger jag. Idag berättade hon att de varit hon farmor och farfar. Och att de varit ute och cyklat. Hon är så duktig. De är de allihopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar