tisdag 26 februari 2013

magsjukan

Ja, den är inte rolig att ha. Men här går den bara runt runt. Som karln sa efter baren varit sjuka just i början på januari, det är bäst att isolera sig. Det började så underligt. Det var just i slutet av ledigheterna, vi var på väg in till stan för handling och dylikt. På väg in så börja Thea hosta, å så kom det plötsligt upp lite slem. Inte helt ovanligt. Men si så där tredje gången sa jag; ska detta vara magsjuka?
Väl inne i stan så skulle tjejerna hälsa på farmor och farfar. Där fick vi lunch och den lilla lunchen som hon å kom upp. Nu är det bara att åka hem igen, sa jag.
Packade oss hemåt, hon sov då resten av dagen på soffan och det var inga problem att få i säng henne på kvällen. Thea var helt slut. Men inge mer kräks. Dagen efter var allt som bra. gick bara och inta att jenny och Alice också skulle bli sjuka. inget hände. Skönt då slipper de kanske. Men då en och en halv dag senare. Söndag kvällen så börja båda kräkas i sängen. In i duschen och bädda rent i sängen. Mer kräks, duschen och sedan bäddade vi på galon madrasser i vårt sovrum. På med en film och fram med hink. Och hela tiden skulle de dricka, men de lilla vatten som åkte ner, kom upp lika fort. Hela kvällen och en bit in på natten kom det upp mer eller mindre hela tiden. När jag skulle sova låg man som på spikar. det minsta lilla ljud reagerade jag på.
 Men dagen efter var det Alice som kräktes en gång sedan var det som bra.

Detta har då gått runt i barngruppen mer än en månad. Man går bara och hoppas att vi inte skulle få det igen. Känns som om alla har haft det minst en gång i denna by.
Men då i fredags.
Började 9 och åt i lugn och ro frukost hemma med barnen. Väckte barnen och Thea var riktigt slö. kollade om hon hade feber, men inte de. Klär henne och går ner. När hon var nöjd med frukost (en tugga av mackan) ropar hon mamma och kommer till mig. Då på vägen till mig så kräks hon upp slem på golvet. Ja, det var bara att ringa och säga att vi är hemma idag.
Hon la sig i soffan framför lite tv. Efter en stund bad hon om att yoghurt, så det fick hon, men efter tre, fyra tuggor kom allt upp i glaset. Jaha.
Vid halv elva äter vi lunch och det skulle hon givet vis ha. Du får lite yoghurt sa jag.
Det gick ner fort. Nu vill jag också ha köttbullar; sa Thea.
Då fick hon två köttbullar och lite,lite spagetti. Det gick också ner bra. Mer säger Thea.
Då får hon en portion. När hon ätit halva så kommer det upp i tallriken. Direkt efter säger hon jag vill ha mer mat.
Hon får det som finns kvar. Det äter hon upp och de kom aldrig upp.

Lördag är hon pigg och glad. Vi är ute nästan hela dagen. Men vi bestämmer oss att inte åka på simskolan på söndag, utifall att någon skulle bli dålig.
Så på söndag morgon när Alice skuttar in i vårt rum klockan 7. Säger hon; Vet ni vad det är för dag idag? Det är söndag. Idag ska vi på simskola. :)
- Vi kommer tyvärr inte att åka på simskola idag eftersom att Thea kräktes i fredags. Så det är väldigt smittsamt och andra kan bli sjuka.
Alice byter ut i stor. Vänder mig då till Älsklingen och säger du får berätta för de andra att vi inte ska åka idag. Usch så hemsk jag kände mig.

Hela söndag var vi ute och grillade korv och kläm mackor, drack varm o´boy. Åkte bob och skoter, tolkade lite och var full fart på.
Måndag går och jag va rätt trött och la mig tidigt. Men då klockan 23.00 så blir jag väckt i chock. Så hade Alice kräkts. Allt som hon ätit den dagen kom upp. så såg det ut och själv kändes det som dt skulle komma upp på en själv då jag tog undan de.  Det var bara och ringa dagmammor som dagbarns föräldrar. Lagomt kul och ringa och väcka allt typ mitt i natten. men vad gör man.
Idag tisdag så vaknade hon pigg och glad och äter bra. Det har varit ca 8 plus grader ute och jag kunde inte bara sitta inne en sådan dag. Så efter lunch gick vi ut.
Nu är det bara och se om Jenny klara sig eller blir sjuk.
Hellre nu snart än om två dagar. det blir så himla utdraget.
Då det känns konstigt att nu är det som vanligt och jag ska bara vara hemma.
Men å andra sidan är det som att få en liten helg dag. Fast vi inte kan fara någonstans eller vara med någon.
Hoppas bara på att det få vara bra nu.
Jag som var till en kollega igår och sa så skönt att de är över. Det skulle jag inte klämt ur mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar