torsdag 9 december 2010

Jul bak

Eller i alla fall pepparkaks hus bygge.
Och nu förstår jag varför mamma inte varje år byggde pepparkakshus med oss.
Snacka om göra, ändå gjorde jag det utan barnen.
Ska väl säga att det va andra gången jag gjorde ett. Men första gången jag gjorde det själv.
Och jag började att sätta ihop två sidor i gången. För att få de 90 grader så ställde jag de mot hörnet på kartongen då jag tycket att sockret hade stelnat. Men när jag skulle lyfta bort de, hade de fastnat ändå och när jag skulle bända lös från kartongen så gick de sönder.
Taket va inte de lättaste att sätta fast heller.
Men kan tillägga att första tabben va när jag smälte sockret, brände de, så de va totalförstört, bara att göra om.
Sen på med glasyren, ska blir kul. Eller??
Började med att jag inte hade ättika, jaja, går ändå.
Ingen riktig sprits, men det ska väl gå vägen.
Glasyren blev först för lös så de bara rann av huset. Stoppade ner mer florsocker direkt ner i påsen. Och ju länger jag kom destå tjockare blev glasyren. Tillslut sprack också hela påsen och ja, detta blev mitt resultat.
Oj, vad jag längtar tills imorn. Barnens Lucia med Luciatåg. Filmkameran laddad och tömd. Tyvärr kan inte Älsklingen va där och se på. Inte barnens mormor och morfar heller. Så därför ska jag filma de. Kan ju även va kul att ha kvar för tjejernas skull också.
Sen på måndag så kommer Lucia tidningen, ska bli kul och se.
Är det någon annan som har skickat in sitt/sina barn. Så kan jag hålla utkik och klippa ut.

1 kommentar: