fredag 25 mars 2011

Ännu en sjukdag

Idag under vår hemma tid så har vi spelat kukiliku spelet.
Tuppar som har olika färger. Man slår en tärning med dessa färger och tar tuppen med samma färg som tärningen visar.
De är rätt duktiga. Men Alice är snabb och hinner ofta före de andra.
Så hon har svårt att bara sitta och vänta på sin tur.

Sen har jag stor städat båda toaletterna, dammsuga och torkat golven nere.
Vikt, hängt och tvättat en tvätt.

Sen har jag lekt en lek med barnen.
Gissa vad jag äter.
Man stoppar olika föremål man ska äta i sen skål.
Sen ska de gissa vad de är.
De va duktiga. Men de va rätt lätta saker.
Russin, flingor, makaroner, små kexbitar.

Jag hittade mycke små roliga saker man kunde göra med barn i 2 års åldern i
en bok, lek och lär från góboken.

Hittade även en till kul grej. Man lägger ut en tapet eller ett stort papper
där barnet fårplats, sen ritar man av barnet. å får barnen sedan färglägga den.
Tror att jag ska läsa igenom boken mer ordentligt för att se om jag hitta något mer skoj.

Det står mycke om att man ska visa känslor och att man ska vara öppen när det gäller känslor.
Om barnet är ledset kan det bli lättare för barnet att förstå och hantera om det du säger "Jag ser att du är ledsen". Små barn lär sig efterhand att kontrollera sina känslor, men behöver
få veta att man inte ska sparkat och slåss när man är arg. Det finns regler att följa och det är bara en själv som bestämmer dem. Det är bara om man också visar vad man känner.
Säg:"Nu har du gjort mig arg" och förklara varför. Barn behöver lära sig att deras handlingar får konsekvenser - både positiva och negativa.

Just nu ligger de och mysvilar framför tvn. Thea blev trött och sover en stund.
Skönt för de behöver hon.
Ska smått börja med smeten till våfflorna, för det är ju trots allt våffeldagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar