tisdag 1 december 2009

Fläng vid juletid

I veckan har det varit fullt upp. Började veckan med att i tisdags åkta tillsammans syrran till vår farmor i Ängersjö. Kan vara kul att hälsa på och hon har som längtat efter att få träffa oss. Hon hade stickat fina sockar och tröjor som barnen fick. Sådant man alltid har nytta av. De e som kul att de finna kvar de som stickar, det håller som på att dö ut. Jag tro inte att det är så många i vår generation som sätter sig och stickar. Men själv hör jag inte riktigt till de, för det händer faktiskt att jag stickar nu och då. Nu var det dock ett bra tag sen. Men har inte riktigt tagit mig tid. För det är där det sitter. Tjejernas farmor sticka också, fick en bunt tunna ull sockar de kan ha i skorna, så de håller sig varma. De gillar vi.
Wille i sin nya stickitröja. Och Alice
Gamelfarmor och Thea
Jenny i sin nya stickitröja

Hemma hos min farmor fick barnen mat och sen lekte de som snälla små barn. Klockan gick och det glada humöret försvan eftersom. Wilhelm han gör det bra. Istället för att bli jätte grinig och less på allt, som mina sötisar så blir spidad, om man ska uttrycka sig så. Så där som man gör ett sista ryck och sprallar till det. Sen åker vi mot Vännäs för att lämna syrran för vi möttes upp där. Sen efter all ompackning så var det bara att åka till stan. Till tjejernas farmor och farfar, där väntade tobbe. Vi tänkte passa på att åka och handla när Tobbe har sin lediga dag. Men klockan gick och när klockan blev strax över sju, så var barnen så trötta att tobbe fick åka och handla själv. Jag åkte hem för att lägga tre trötta flickor. Hem tog sin tid, för dimman var inte tunn direkt. Aja, tillslut hemma. Skönt.

Onsdag lugn bara de vanliga sysslorna hemma. Men då torsdag så bar det iväg igen. Då till Sundö, min mormor och morfar. Idag var det även morfars födelsedag. Det passade ju bra att vi då hälsa på. Vi skulle var är vid tio tiden och för mig så tar det ganska lång tid att packa in allt och alla i bilen, vagnarna och stolarna skulle ju också med. Så jag tänkta om jag börjar i TID. Så jag packade medan barnen åt frukost. Och stolarna går ganska fort. Det är sånna från IKEA, Mycket lätta att ta med sig. Men tyvärr ha jag barn två stycken och en hockus pockus. E jätte bra den också men inte att packa med. Linda ha även hon två stycken och hon bruka vara snäll och ta med sig en när vi ska på samma ställe. Så ja tänkte, hon tar kanske med sig båda. Men jag bruka ringa henne när hon ska ha med den. Men idag glömde jag i all hast. Fast jag var tidig. Fem över nio åkte jag hemifrån Tänkte då hinner jag förbi apoteket där jag skulle ha nässpray. Jag åker och kommer fram till mormor och morfar i god tid. Väl där glömde jag apoteket. Aja, tänkte jag, dom kanske inte änns hade öppnat. Såg då att Linda inte var där, hon som bruka vara i tid. Fast jag var ju nästan tjugo minuter före beräknade tid. Drog iväg ett sms. Aha, hon var tvungen att vända för att ha glömt tanka. Så kan de gå.
Bär in allt, tar även det lite tid. Man måste ju springa så många gånger. :)Fick en god hemmalagad lunch. Hemmagjorda köttbiffar nått och hemmagjord mos. Mumma.
Barnen tyckte också om det, även om mycke hamnade på golv och matta. I säng med barn för nu vänta tårta och kaffe, efter en storstäding efter barnen. ( iallafall mina)
Efter att barnen vaknat fick de lite fika sen bar det av hem. En riktigt trevlig dag.
Fredag så följde jag Linda till stan, va på Jysk, Rusta, OBS stormarknad. och systemet. Så var lite julklappar avklarade men ändå några kvar. Själv kom jag på en ska. Man ska aldrig följa med någon på affären och tro att man inte ska ha något. Slutade med att jag fick hämta mig en egen kasse. Helt plötsligt va det mycke man kom på att jag behövde och inte hade hemma. Den här dagen fick tjejerna stanna hemma. Det blir inte mycke handlat om de ska med. Wille fick vara hos Erika undertiden. Så när vi var klar ska åkte vi dit och tog oss en kopp kaffe. Inte dumt de.Kvällen så åkte jag ner till Sanna och såg Idol. Tog det lugnt. Tobbe tog en tidig kväll och gick och la sig.


Igår måndag så hade vi pyssel kväll hemma hos oss. Sanna, André, Sandra, Robert, Tony och jag gjorde pepparkaks hus. Tjejerna gjode ett och killarna gjorde ett. Efteråt så gjorde vi lite julkort och drack glögg. Prövade många olika sorters glögg under kvällens gång. Kan varmt rekomendera apelsinglöggen. Trevligt sälskap med mycke skratt. Tack. Grabbarnas pepparkaks hus
Tejernas pepparkakas hus
By Sandra Lindahl

2 kommentarer: