söndag 20 december 2009

Helgen

Ja, i fredags morse hade vi -30,7 grader. Men som tur var, va att de blev mildarg och mildare senare under helgen. Så lördag kväll hade vi bara -15 grader, fast de e ju inte bara.
Fredagen blev en hemma dag, nästan. Jag va chaufför åt mamma och Bosse som skulle på glögg fest hos några bekanta utanför Tavelsjö. Efter att ha skjutsat de dit så skulle jag och Tobbe ha en spelkväll hemma. Det va ett bra tag sedan vi spelade Wii. Letade dosan men kunde inte hitta den. Var kan den vara? Hmmm.
Aha, jag hade ju lånat ut den till lille brorsan. Åkte ner för att hämta den och när jag ändå var ner så lånade vi hans. Tobbe tycket att vi hade rätt kassa spel. Sämst tyckte han om ett kul blispel, fast de kan ju vara för att han förlorade. :) Senare på kvällen ringer Bosse och säger att vi inte behöver hämta dem, för att Erika och Anders kommer från stan och plockar upp dem på vägen. Ja, det va ju snällt, då kunde man gå ut och dra ur motorvärmar kabeln.
Efter lite spelande så gick vi och la oss framför en film.

Lördagen så skulle jag och Erika åka till farmor och ge julklapparna. Täckte de, om man åker vid nio, halv tio så kommer man inte hem så sent. Vi skulle nämligen till Anna och Simon för att låna deras garage. För att värma upp bilen som ha fryse. Kan inte få igen dörren. Sen så hade vi kanske tänkt åka på den årliga julklapps byte eller julklappsspel, som vi bruka ha här i byn. Rätt kul faktiskt
Men eftersom det är helg så kliver Tobbe upp med barnen och jag försov mig. Vaknar 11.45, ringer då Erika och frågar varför hon inte ringt? Hon hade också glömt bort tiden och satt hon mamma och lyssna på melodikrysset. Aja, de va ju snällt av Tobbe låta mig sova.
Kom tillslut iväg, vid 12 tiden. Hos farmor va de rätt bra nu. Hon ha haft lite besvär i ryggen och benen. Men nu va det lite bättre. Det va ju skönt att höra. Hon hade hunnit sticka en tröja som va riktigt fin. Den fick Thea. Hon bjöd på gott fika, nybakad äppelkaka och hemgjorda bullar.
Efter en dag hos farmor så åket vi hem. Tobbe gav sen mellis åt barnen så de satt och åt när jag kom. Men de va bra de. För efter en visit hon Anna och Simon kom vi hem vid sju och då fick barnen och vi en sen middag. Tog ännu en hemmakväll, För vid halv 8 så var barnen rätt trötta och det kändes dumt att börja dra iväg på den igen. Så en mysig filmkväll hemma framför tvn. Inte helt fel de.

Idag söndag. Vaknade klockan 9, åt frukost och klädde barnen för att gå ut. Började med att skotta gården, men de blev inte långvarit för Alice ville åka bob. När vi skulle gå in så klättrade Alice själv uppför trappan och Jenny försköte också, men jag fick hjälpa till litegran. Men Thea stod som fastfrusen framför bron. Hon fick stå där medans jag grejade på ute, sen lyfte jag in henne. Men de ville hon inte. Hon la sig ner på golvet och vidsade tydligt att hon ville faktiskt va kvar ute. Tobbe åkte på jobbet vi 11 tiden. Efter en sen lunch så gjorde jag de klar för att sova vagn. Och Jenny bajsade då på pottan för första gången. Så duktig tjej. :)
Det har varit en glad dag idag. Inte mycke grin och gnöl.
Och nu sover de sött.


By Sandra Lindahl

1 kommentar: